Thursday 23 June 2011

KRONOLOGI PENJENAMAAN TEKNOLOGI PERTANIAN PERSIS DI KEBUN EN. MOHD SHAH ISMAI

Tarikh: 22 Septembar 2010

Inilah hari pertama kami menjejakkan kaki di Felda Kahang Barat pada 22 September 2010 pada sebelah petang untuk memberi taklimat tentang kaedah teknologi Bio~Kompress yang mana dihadiri oleh peneroka-peneroka yang telah menarik diri daripada pengurusan Felda Technoplant. Ada lebih kurang 15 orang yang hadir tetapi hanya En. Mohd Shah Bin Ismail seorang sahaja yang berani tampil untuk mencuba kaedah ini yang pada ketika itu beliau hanya memperolehi di antara 3 hingga 3.2 tan sahaja sebulan dan berhasrat untuk menebang pokok yang baru berusia 7 tahun kerana hampir 90% pokoknya tidak berbuah walaupun pelbagai jenis baja yang telah beliau gunakan dan beliau juga adalah orang petama yang memperkenalkan MPOB F1 di sana.



Antara mereka yang hadir mendengar taklimat pada hari itu. 
Walaupun keadaan Terrain yang sangat Stiff at 45 degree Slop namun tiada apa yang dirisaukan kerana Kaedah Bio~Kompress dapat mengatasinya. InsyaAllah.
En. Mohd Shah sebelum menggunakan teknik pembajaan Bio~Kompress. Sedih dan sugul mukanya.

Tarikh : 23 September 2010


Lawatan ke kebun En. Mohd Shah seluas 10 ekar yang mana hasilnya hanya 3.2MT dan pada ketika itu pokoknya berusia 7 tahun. Beliau sudah hampir putus asa ketika itu dan berhasrat untuk membuat proses pananaman semula. Selepas penerangan terperinci, saya hanya menyarankan untuk mencuba hanya 250 pokok sahaja daripada 550 pokok yang terdapat di dalam kebun tersebut dengan kos sebanyak RM3,075.00 sahaja iaitu kos sepokok hanyalah RM12.30/tahun.




Selepas 4 bulan setengah satu perubahan yang drastik telah berlaku di Felda Kahang Barat.

Tarikh: 3 Februari 2011
Selapas 4 bulan setengah saya kembali semula ke kebun En. Mohd Shah saya dapati inilah yang telah berlaku dan pada ketika itu beliau telah mula memperolehi 4 tan lebih. Semenjak dari itu beliau tidak menoleh kebelakang lagi dan terus mengaplikasikan pokok yang selebihnya sehinggalah pada bulan lepas beliau telah memperolehi 10.50 tan dan menjangka akan mendapat dalam lingkungan 12tan pada bulan ini kerana pada tuaian pungan pertama beliau memperolehi 6.5MT.

Hasil yang memberangsangkan.


En. Mohd Shah bersama En. Abdul Halim @ Harry Don our Senior Agronomist. Pada ketika ini berat tandan sawit En. Mohd Shah telah mencecah 30kg/tandan.
Adi Azmin pengedar Daerah bagi kawasan Yong Peng dan kawasan sekitarnya. Boleh contact terus beliau ditalian 019-7367109

No comments:

Post a Comment